Advarer mot miljøgifter ved gamle skytterbanen i Prinsdal
Oslo kommune har satt opp informasjonsskilt ved den tidligere skytebanen i Prinsdal etter at det er funnet miljøgifter i området. Samtidig understreker kommunen at området fortsatt kan brukes til rekreasjon dersom anbefalingene følges.
Området rundt den gamle skytebanen i Prinsdal inneholder rester av forurensning fra ammunisjon brukt gjennom flere tiår. Det opplyser Oslo kommune på sine nettsider etter at Multiconsult har kartlagt området på oppdrag fra Bymiljøetaten.
Det dreier seg først og fremst om bly, men også arsen, kobber og sink er funnet i området.
Skytebanen ble lagt ned ved utgangen av 2007, men først nå er det satt opp tydelige informasjonsskilt langs hovedstien ved området.
Kommunen anbefaler publikum å:
- unngå langvarig opphold i området
- ikke spise bær, sopp eller andre vekster fra området
- ikke drikke vann fra området
- passe på at barn og hunder ikke får jord eller sand i munnen
I de åpne områdene er det særlig vollene som fanget opp kulene som har høye konsentrasjoner av miljøgifter. Inne i skogen er stoffene mer spredt etter tidligere leirdueskyting.
– Farevarselet kommer lovlig sent
Informasjonsskiltene har skapt reaksjoner og debatt blant lokalbefolkningen, hvor mange har sterke minner knyttet til området.
Lokalprofilen Tore Burud skrev om saken allerede 11. mai i et innlegg på Facebook.
– Det kan være lov å tenke at farevarselet kommer lovlig sent – kanskje – men bevares, godt ment, skriver Burud.
Han forteller at området har vært brukt aktivt av lokalbefolkningen i mange tiår.
– Jeg har spist blåbær, bringebær, bjørnebær og nyper i alle år – kanskje drukket vann i bekken nå og da også.
Samtidig oppfordrer han folk til å følge anbefalingene fra kommunen.
– Men for all del: Følg det skiltet sier. De som har satt det opp vet hva de driver med.
Også i kommentarfeltene til lokale Facebook-grupper deler folk minner fra området.
– Skytterbanen var lekeplass. Vi syklet der og plukket bly i mange år, skriver en beboer.
Andre mener informasjonen er viktig.
– Ikke bra, men fint at de opplyser om det, kommenterer en annen.
Kommunen: – Trygt å bruke området
Oslo kommune understreker samtidig at området ikke er stengt, og at vanlig ferdsel anses som trygg dersom anbefalingene følges.
– Så lenge de nevnte anbefalingene følges, er det trygt å bruke området til rekreasjon, skriver kommunen.
Kommunen forklarer at risikoen først og fremst handler om langvarig eksponering over tid, spesielt dersom barn eller dyr får i seg jord eller sand fra området.
Ifølge kommunen er det ikke grunnlag for å si at folk som har oppholdt seg i området nødvendigvis har blitt utsatt for helseskadelige nivåer av miljøgifter.
Skal vurdere opprydding
Bymiljøetaten opplyser at det nå planlegges et forprosjekt for å se på hvordan området kan ryddes opp samtidig som man bevarer det biologiske mangfoldet og områdets verdi som frilufts- og naturområde.
Den tidligere skytebanen er i dag et populært område for turgåere og familier, og er blant annet kjent for salamanderdammen og rikt dyreliv i skogsområdene rundt.
