Barn fra Søndre Nordstrand skapte bok sammen!

Barn fra Søndre Nordstrand skapte bok sammen!
Historien jeg ville fortelle ble lansert fredag 29.mai på Deichman i Bjørvika. | Foto: Audun Westad

Tekst/foto:

Det er ikke hver dag en boklansering på Deichman Bjørvika kjennes som en liten folkefest for hele bydel Søndre Nordstrand. Men denne ettermiddagen var salen fylt av forventning, stolthet og ikke minst barn som hadde noe helt eget å feire.

For «Historien jeg ville fortelle» er ingen vanlig bok. Det er 60 barns stemmer samlet mellom to permer.

Historien jeg ville fortelle ble lansert fredag 29.mai på Deichman i Bjørvika. | Foto: Audun Westad
Historien jeg ville fortelle ble lansert fredag 29.mai på Deichman i Bjørvika. | Foto: Audun Westad

En idé som måtte hjem

Bak prosjektet står Yassin El Barkani. Under lanseringen fortalte han levende om hvordan det hele begynte med et besøk i Malmö i 2024. Der opplevde han et lignende prosjekt og kjente med en gang at dette var noe han ville ta med seg hjem.

– Jeg ble så inspirert at jeg tenkte: Dette må vi få til i bydelen vår, fortalte han fra scenen.

Resultatet er blitt et bredt samarbeid mellom Deichman, Sparebankstiftelsen DNB, Det internasjonale barnekunstmuseet, Spir Oslo, Holmlia kulturkafé og Bydel Søndre Nordstrand. Sammen har de lagt til rette for et prosjekt som gir barn både rom og tillit til å uttrykke seg.

Barnas historier og bilder

Totalt 60 barn har deltatt i prosjektet: 30 som forfattere og 30 som kunstnere. De første skrev historiene. De andre tolket dem visuelt. Men det mest spesielle med prosjektet er kanskje dette: De møttes aldri underveis.

Barna som tegnet, fikk kun lese tekstene. Ut fra dette skapte de egne uttrykk basert på det de opplevde i ordene. Først på lanseringen møttes tekst og bilde, forfatterbarna og kunstnerbarna.

Det ga øyeblikk preget av både spenning og nysgjerrighet. Hvordan hadde noen andre sett historien din? Hva hadde de lagt merke til? Det er sjelden kunst og litteratur møtes så åpent som de gjør i dette prosjektet.

For det har vært et bevisst valg fra prosjektgruppen: Historiene og språkbruken er ikke rettet på. Dette er barnas egne ord. Dette er barnas egne stemmer.

Profesjonell hjelp – men ekte uttrykk

Underveis har barna fått støtte fra erfarne profesjonelle. Forfatterne Inga Husby Sætre og Mulki Mukhtar Mohamud Osoble har veiledet forfatterne, mens kunstner Sara Tanderø har fulgt opp illustrasjonsprosessen ved Det internasjonale barnekunstmuseet.

Resultatet er en bok som rommer stor variasjon i stil, tematikk og uttrykk. Her er det plass til både det fantasifulle og det nære, det morsomme og det alvorlige.

Historien jeg ville fortelle ble lansert fredag 29.mai på Deichman i Bjørvika. | Foto: Audun Westad
Historien jeg ville fortelle ble lansert fredag 29.mai på Deichman i Bjørvika. | Foto: Audun Westad

Stolthet, undring – og kakao

Under lanseringen var det tydelig at det å bli bokutgitt ikke er en hverdagsopplevelse.

– Det er kult å ha gitt ut bok. Og det er litt gøy, sa Sara, kort og klart, da hun fikk spørsmål om hvordan det føles.

Olivie var litt mer undrende:

– Det er kult, men skal det virkelig være en biblioteksbok?

Og anbefalingen fra jentene til andre barn er ikke til å misforstå:

– Om andre får mulighet, bør de bli med. Dere får kjempegod sandwich og kakao!

Et prosjekt som bygger fellesskap

I en bydel som Søndre Nordstrand, der mange miljøer og historier lever side om side, er dette et prosjekt som knytter mennesker sammen på tvers av skoler, bakgrunner og erfaringer.

Barn som ellers kanskje aldri ville møttes, har fått samarbeide kreativt. Ikke ved å sitte rundt samme bord, men ved å tolke hverandres tanker og gi dem nye former.

Da boken til slutt ble presentert og barna kunne se sine egne historier og illustrasjoner i ferdig form, var det én ting som var tydelig: Dette er mer enn en bok. Det er et bevis på hva som skjer når barn får plass, tid og tillit til å skape sammen.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *